2009. november 7., szombat

málnási sírja

jose maria padilla, nyugállományú csendőr őrmester belépett az avenida de la borbolla és a calle cruzadas saroképületében lévő guardia civil sevillai egységének állományi kapuján. a kopott, öreg csendőr tíz éve került nyugállományba, de még hetente kétszer bejár. szerették, jól használhatónak tartották, megkérték, hogy időnként nézze át a régi ügyeket, bedöglött nyomozások aktáit, felderítetlen eltűnéseket. a vizsgálati osztály titkársága előtt elmenve beszól az ajtón, estrella, hozzon kérem egy kávét az irodámba! leül az asztalához, kihúz egy fiókot, elővesz egy dossziét. málnási dossziéját. cifra egy alak mondja félhangosan. kivesz néhány lapot, málnási feljegyzései a pszichológusának. olvasni kezd.


itt a történetem melyre magam sem hittem volna, hogy ilyen pontosan vissza tudok majd emlékezni. valahogy transzban voltam mikor megtörtént.

tizenhét voltam, fanatikusan szerettem rajzolni, ekkoriban fogalmazódott meg bennem, hogy művész, szobrász leszek. komoly terveim voltak. és akkoriban nagyon-nagyon érdekelt az anatómia, a csontrendszer, de nem volt csontvázam, még műanyagot sem lehetett könnyen beszerezni. még a tanügyi ellátóból sem, és ha lett volna az sem az igazi, az csak vacak műanyag.

nyár volt, rekkenően forró nyár. már több mint egy hete a nagyszüleimnél voltam.

hirtelen jött az ötlet, arra már nem emlékszem mi váltotta ki az azonnali tettrekészséget, talán a reneszánsz mesterek titkos boncolásairól olvastam vagy láttam valamit a tv-ben, talán leonardóról, s az belendített.

bármi, amit akkoriban olvastam az számomra valóság volt. a valóság és álmodozás határmezsgyéje elmosódott tudatom ábrándképei között.

szóval a temető jutott eszembe mint csontvázforrás, de emlékszem, már előtte pár hónappal korábban, az iskolába is bementem, és az akkor még aktív, és szépségesen szexi tanárnénink segítségét kértem szertári csontváz ügyben. talán másban is reménykedtem titkon, és az biztos, hogy rajzolgattam is pár órát ott benn. persze nem igazán tudtam koncentrálni, inkább a melleire gondoltam. egyszer lehajolt órán, talán egy leesett cerkáért, és kibuggyantak a mellei a kötött pulóver alól. és az tetszett nekem.

mindent átgondoltam, anyámék otthon a városban, én ott lent, mamáéknál, ők majd csak szombaton jönnek a faluba, így én, a reggeli vonattal visszaindulva elkerülhetem majd őket.

érdemes megjegyezni, hogy sokat jártam az előző években ‑ olyan 13-14 lehettem ‑ nagyapámmal, aki segédmunkásként dolgozott egy régészeti feltáráson az ásóbrigádban, a faluhatárban húzódó régészeti munkálatokra, egy nagy római temető lett azokban az évtizedekben feltárva ott. sokat hallgattam a régészet vezetőprofesszorát, aki mesélt a leletekről, a csontokról, azok tárolásáról, szóval, emlékeztem mennyire ügyelve szortírozták a leleteket, hogy azok véletlenül se keveredjenek össze.

én is előrelátó voltam, és barna, cakkos szélű, cukros és egyéb vegyes áru kimérésre szolgáló staniclikkel kívántam megoldani a pontos szortírozást, ezért a vegyeskereskedésben vettem kisebb nagyobb méretűeket vagy öt tucatot. átgondoltam a csontok szortírozását, előre ügyelve a bal és jobboldalra, ügyelve a kezek és a lábak apró csontszerkezetének nem összekeverésére. elvégre később össze is kell majd tudnom rakni a csontvázat.

mindez délelőtt 9-10 óra körül lehetett, én tervem kivitelezését délutánra tettem.

gyorsan kipedáloztam a temetőbe, nagyon nagy volt a meleg, erre határozottan emlékszem, de az is lehet, hogy csak tervem tüze hevítette testem és akkor már izgalomtól lüktető agyamat. csak sikerüljön találnom megfelelő, elhagyatott, nem ápolt, és jeltelen sírt. úgy izgultam, hogy meg kellett álljak egy bokros részen és kivertem a farkamat.

aztán a temető szélső parcellájában hamar rábukkantam egy sírra, se kereszt, se virág, csak gaz és enyészet.

azonnal bringámra pattantam és hazatekertem. ebédeltem, pihentem egy kicsit, majd elcsentem nagyapám ásóját - azt az ásót, amelyet megörököltem halála után tőle, és sajnos a házam építése körüli munkálatok közben eltűnt -, felkötöttem az ásót a bringára és egy nagyobb kenderzsákot a csomagtartóra, melybe a barna, cakkos szélű, cukros zacskókat is tettem. tekertem ismét ki a temetőbe a sírhoz. azonnal munkához is láttam.

miután szabaddá tettem a rengeteg gyomnövénytől a sírt, elkezdtem ásni.

szépen következetesen, jobbra téve a földet, hogy ha majd befejeztem a munkát, vissza tudjam állítani az eredeti talajfelszíni állapotokat, gondolva arra, nehogy észrevegyenek majd bármit is a tevékenységemből.

gyorsan, jól haladtam, teljesen a gondolataimba mélyedve. lassacskán nem is látszottam ki a gödörből, kicsit csodálkoztam is, hogy milyen mélyre temetik a halottakat .

hirtelen valaki dörmögő hangon rám köszönt, jó napot, mit csinál itt fiatalember? a temetőcsősz volt.

kicsit összerezzenve válaszoltam neki, hát ások, kiásom a sírt, - az az ötletem támadt, hogy ha már így meglátott, ezt mondom neki, számítva, hogy akár segítőmmé is lesz - mert a szomszéd kisváros középiskolájának szeretnék egy csontvázat kiásni, természetesen abszolút elhagyatott, hozzátartozó nélküli sírból. a biológiatanár úr bízott meg ezzel a feladattal, illetve nem is bízott meg csak jelezte, hogy milyen jól jönne a szertárnak egy igazi csontváz, s ezért szeretném meglepni majd ezzel a csontvázzal.

ó ez a sok és felesleges fáradság, ha szólt volna, a múlt héten voltak sírfelszámolások, akkor tudtunk volna adni magának csontokat. majd barátságosan elköszönt. én még utána szóltam, hogy majd szépen visszatemetek mindent.

mindkét tenyerem egy hatalmas vízhólyag volt, és az egyiken félre volt csúszva a bőr miután kifakadt, és a nyers húst nagyon marta az izzadságtól sós ásónyél. nem törődtem a fájdalommal, csak ástam tovább. közben éreztem, hogy az ásó koppan valamiben.

hallottam, ahogy robog a vér a halántékomban, majd szétment a fejem.

megvan, elértem a koporsót, éreztem, hogy elég korhadt lehet, s így ügyeltem arra, hogy be ne szakadjon, hosszanti irányban gyorsan kiszélesítettem az akkor már két méter mély gödröt a koporsó mellett, hogy legyen mire állnom, s fel tudjam nyitni a fedelet.

szépen lesepertem a homokot róla, és ki tudtam olvasni a nevet, m.j.v. egy hölgy volt 37-ben halt meg. elkezdtem óvatosan felszedni az eléggé korhadt deszkákat, melyeket a gödör széléhez állítottam.

a látvány döbbenetes volt, még most is libabőrös leszek, ha felidézem, békésen aludt a néni, kezei imára kulcsolva olvasót tartottak, a ruházata teljesen épen megmaradt, fekete fejdíszt viselt, mely alól őszes hajtincsek lógtak ki, keretezve koponyájának sötét üregeit.

most éreztem át először, mibe is mentem bele. most jutott először eszembe, hogy vissza kellene talán temetnem, de hát akkor minden erőfeszítésem hiábavaló lesz, nem lesz csontvázam sem. csak tovább, be kell fejezned, ha már elkezdted, csak egy régész vagy, gondolj erre, milyen sok csontvázat láttál már az ásatásokon, semmi érzelgősség, valahogy így erősítgettem magam.

szétbontottam a ruházatát és elkezdtem a csontokat szépen szétválogatva rendszerezni a zacskókba.

a kéz és a lábfejek nem is estek szét, bár az idő eltüntette róluk a lágy szövetet, de mégis egyben tartotta őket a rájuk száradt ínmaradvány mely még ennyi év után sem tűnt el teljesen. ezt megnyugodva konstatáltam, könnyebben tudom majd ismét összerakni. elég gyorsan végeztem, a koponyát hagytam utoljára, szépen kiemeltem a fejdíszből és a már parókának tűnő hajtincseket lefejtettem róla, majd elhelyeztem egy külön erre a célra magammal hozott nejlon zacskóba, aztán valamennyi kis zacskót megcímeztem egy ceruzával és a nagy kenderzsákba helyeztem.

a ruházatot és az olvasót szépen visszahelyeztem, ahogyan volt, és aránylag gyorsan visszatemettem a sírt. biciklire pattantam és haza kerekeztem, előtte jól elrejtettem a zsákot, nehogy valaki megtalálja otthon.

másnap már híre ment a faluban, hogy valaki kiásott egy halottat a temetőben, és hogy elkezdtek nyomozni.

kezdtem megijedni, hogy talán lebukom, mert személyleírást ad a temetőcsősz rólam, ezért valamit hazudva az öregeknek, gyorsan vonatra szálltam és visszamentem toledóba egy nagy barna bőrönddel a kezemben, benne a csontjaimmal. már az én csontjaim voltak.

nem volt otthon senki, a szüleim, mint ahogyan terveztem is, pont ott tartózkodtak már, ahonnan elmenekültem.

ennek örültem, gyorsan kicsomagoltam az összes csontot és kiraktam a szobában a padlóra, hogy lássam, hogyan is fogom összerakni. mivel foltosnak, sárgásnak tartottam őket, úgy határoztam, hogy klóros vízben kifehérítem valamennyit, mielőtt összerakom.

gyorsan előhalásztam anyám legnagyobb húsz literes, piros színű fazekát, lekvár és gyümölcs elrakáshoz volt rendszeresítve, és elkezdtem átfőzni az összes csontot, melyek valóban szépen fehéredtek. ebben a pillanatban ismerős hang ütötte meg fülemet apám oldalkocsis zündapp motorjának pöfékelése, az ablakhoz szaladtam és láttam apám és anyám meszes arcát, leolvasva róla, hogy mindent tudnak. a klórszagú, bugyogó csontos fazekat lekaptam a gáztűzhelyről és gyorsan a szobámba vittem és letakartam egy pléddel.

mit tettél fiam? ezzel nyitott apám, mikor belépett az ajtón. bár hiábavaló volt a tagadás mégis próbáltam tagadni, ő erre lekevert két-három hatalmas pofont, melyben nem gyakran, de ha mégis, akkor elég alaposan volt részem.

ne tagadd! mindenki rólad beszél a faluban.

így tudtam meg, hogy már lebuktam. állítólag a helyszínen elveszítettem, valószínűleg kirántottam egy toledói buszjegyet valamelyik zsebemből, a csősz által adott személyleírás már csak megkönnyítette a nyomozó hatóság dolgát, és kinek is lehetett nagyszüleimen kívül még toledói unokája egy ilyen kis faluban.

megmutattam a szobámban elrejtett csontos fazekat a szüleimnek, anyám szó szerint elájult a piros edényből kimeredező kéz és lábszárcsontok látványától.

apám most borult ki igazán, megint kaptam néhány pofont, és ekkor láttam életemben először sírni is az öreget. börtönbe kerülsz fiam, elkeseredésében zokogott és csak ezt hajtogatta. semmit sem fogtam fel az egész életemre is kihatható drámából, csak azt a nemes célt láttam magam előtt, ami a reneszánsz mesterek előtt lebeghetett titkos boncolásaik alkalmával, mikor még az inkvizíció börtöne is fenyegette őket.

a faluban, állítólag lincshangulat kezdett kialakulni. azonnal motorra ültetett apám, és visszavittük a csontokat a faluba, a rendőrségre. itt jegyzőkönyvet készített a rendőr, majd hazamehettem, várva a tárgyalás időpontját.

három és fél év börtönt kaptam próbaidővel. pénzbírság, ügyvédi költségek, újra eltemettetés, fájdalomdíj, papi költségek, koporsó, egyebek. a szüleimnek kölcsön kellett kérniük. és én is csak azért úszhattam meg ennyivel, mert nagyapám együtt harcolt a tárgyalás bírójával toledónál.


jose maria padilla nyugállományú őrmester a kihűlt kávét issza, aztán lassan összetúrja az iratokat. a kurva anyját az ilyennek, mondja hangosan.




48 megjegyzés:

  1. hihetetlen ezt így visszaolvasni! :o)))

    VálaszTörlés
  2. @Grift! Ugyan kinek a k*rva anyjára gondolhatott a jó Jose Maria Padilla nyugállományú őrmester, amikor kicsúsztak száján azok a csúnya szavak? Talán Málnásiéra, Málnási nagyapjáéra vagy a bíróéra? Vagy mindhármukéra?

    Vonok tanulságot:-) Mielőtt egy fiúgyerek megtanul "könnyíteni magán", még azelőtt jól a fejébe kell verni, hogy "több nap, mint reneszánsz":-)

    Uff!

    ü
    bbjnick

    VálaszTörlés
  3. bbjnick, jókat kérdezel, mondhatom! :)
    annyi biztos, hogy a jó padilla őrmester látta gyerekként a toledói alcazar ostromát és védelmét, ami ugye egy mítikus dolog a spanyol történelemben. mikor 36 júliusában moscardó ezredes csatlakozott francóhoz, a kommunista hordák megtámadták a várost, és egy hét után az alczarba visszaszorult védőket, ezer körül voltak, hatalmas emberfölénnyel, nehéztüzérséggel, repülőkkel támadták. ennek ellenére szeptember 27.-ig tartották a várat, mire megérkezett franco afrikai hadserege és lerendezte a kommereket. közben, moscardó ezredes fiát túszul ejtették az ostromlók, és zsarolták vele az apát, hogy kivégzik a gyereket, ha nem adják fel a védelmet. nem tették. a kommunista hordák következetesek tudnak lenni, így hát megölték a fiút.
    később, már a csendőrségben szolgálva, padilla őrmester agyonlőtt bilbaóban 3 etás gazembert. szóval nemigen szerette a kommunistákat. így, gondolom, az anyázás a tökelütött málnásinak szólt, és nem a bírónak és a nagypapinak! :))

    VálaszTörlés
  4. "az anyázás a tökelütött málnásinak szólt, és nem a bírónak és a nagypapinak! :))"

    Szerintem Málnási megszállott volt, tökkelütöttnek nem nevezném . Viszont milyen lehetett a viszonya az édesanyjával, nekem nekrofiliásnak tűnik .

    Helge

    VálaszTörlés
  5. A megszállott pedig a következetes túlzófoka.
    MP

    VálaszTörlés
  6. helge, kissé felületes megközelítés a tökkelütött, de vegye úgy, hogy minden tökelütöt ami nem normális. :)
    málnási és anyja viszonyával még nem foglalkoztam, nem tudok a kérdésére válaszolni. viszont málnási nem nekrofil. a történetnek nincs egy mozanata sem ami arra utalna, hogy bármi kéjes vonzalom vezetné az urat erre a kéretlen exhumálásra. inkább a megszálott hülyegyerek elhivatotsága /vagy hamis, vagy nem/ és félisten tudata. nagy dologra készülök, mindent megtehetek. a moráltalanság nagyotakarása. vagy ilyesmi.
    málnási talán egyke lehetett. náluk gyakori az empátia beteges hiánya, és az egotizmus. :))

    VálaszTörlés
  7. mormogi papa, egyes, hasznos esetekben igen, mondjuk egy tudósnál. de egy teljesen szétesett, rajongó, őrült elme is lehet megszállott, és teljesen következetlen.
    eleve a megszálott ember a szó eredeti értelmében nem önmaga, idegen erők irányítják. sátán, démon, efélék.

    VálaszTörlés
  8. @Grift: Igen, a pontosítás pontosabb.
    Nem műelemzésnek szántam az egymondatost, inkább csak elgondolkodtatónak. Esetleg vitaindítónak :-)

    MP

    VálaszTörlés
  9. mp, én is úgy gondoltam, azért is fűztem tovább! :)

    VálaszTörlés
  10. S lett belőle Eszterlánc... mi máma már nem.
    MP

    VálaszTörlés
  11. помощник2009. november 9. 13:55

    Nekem egy kicsit szimpatikus, amit csinált a srác... Még szinte szurkoltam is neki, hogy sikerüljön... Én egy teljesen naiv kamaszt láttam, aki teljesen el tudott attól vonatkoztatni, hogy akit éppen kitúr, az ember volt valaha. Romantikusan, kalandosan - ami ennek a korszaknak amúgy is sajátja - reneszánsz művésznek képzelte magát, amivel egyben föl is mentette magát a morális kötöttségektől... Mesetudatban tette, amit tett, és számomra ettől fölmenthető gyerek volt...

    VálaszTörlés
  12. помощник, ez teljesen így van. majdnem. de egy kamasz már nem léphet túl bizonyos határokat, sem gyermeki önzésből, sem felnőni nem tudásból, kell ez a játék nekem szenvedélyből. az ilyen csorbult jellem tartogat még az életre furcsa lépéseket. gondolom. :)

    VálaszTörlés
  13. "A salamancai egyetemet olyan híres emberek látogatták mint León-i Fray Louis, a XVI.századi reneszánsz gondolkodó. Akit a tanárai az inkvizíció elé vitték és börtönbe zártak több évre. Azon a napon, mikor kiengedték, visszatért régi osztályába és mintha semmi se történt volna, ezt mondta az osztályának: “ahogy tegnap mondtuk” .

    Ez valami nagyon híres mondás lehetett, jól tették, hogy feljegyezték, bár én nem értem pillanatnyilag.
    Előfordul, hogy csak sokksl később értem meg a fontos dolgokat.

    Tulajdonképpen azért kalandoztam Salamancába, hogy Málnási nyomára bukkanjak, hátha itt végezte később régészeti tanulmányait.

    S, aztán meg ezt találtam, ezt aki León is meg Luis is, de aki börtönévei után legalább nem beszél hülyeségeket.
    Nem mondja,hogy" gyökértelen vagyok, ne kössön engem Spanyolországhoz"!
    Igaz még nincs is nyolcvan éves, hogy az Isten éltesse erőben egészségben kitartó, masszív rettegésben.

    Insz...

    VálaszTörlés
  14. Isten éltesse erőben egészségben kitartó, masszív rettegésben

    :)))))))))))))

    VálaszTörlés
  15. @Inszeminator & @Grift!

    Beszéljük ki, gyerekek, könyörgöm, beszéljük ki!

    Miért van az egy jó ideje, hogy ha én ezekről a nagyívű "gyökértelen" kinyilatkoztatásokról hallok, olvasok, mindig ez jut eszembe:

    "lehetetlen, hogy valami jóhiszeműen ilyen mélyről hitvány legyen" (Hamvas írta ezeket a szavakat a cigányzenéről az Öt géniuszban.)

    A hitványsággal mi volna szembeállítható, mint a méltóság?

    Szóljon a történet akár Málnásiról, akár Kertészről.

    ü
    bbjnick

    VálaszTörlés
  16. nem tudom igazán hitványság e ha valaki bejárja a maga természetét. ilyen, ilyenek. tudod, mint a viccben a béka hátán menedéket kereső skorpió, amelyik aztán agyonszúrja megmentőjét, és védelmére felhozza, hogy igazán ismerhetné a természetét. a remeterák is úgy parádézik a lopott csigahéjban élve, mint a rettegő a magyar nyelvvel, de sem a felsőbbrendű rákok osztályába tartozó /http://hu.wikipedia.org/wiki/Remeter%C3%A1k/ remeterák, sem a nobel-díjas nincs érzelmi viszonyban a lakásával-hazájával.
    hát reggel, éhomra, ennyit erről a témáról ami millió rétegből áll. és aminek csak egy és legfelső rétegét érintettem.

    VálaszTörlés
  17. Szokott magának temetésen erektálódni a pénisze? Szokott szexuális izgalmat érezni a halál közelében?
    Feltételezem, hogy nem, de ez a Málnási nagyon furcsán reagált a temetői feszültségre.
    Normális ember, ha egy kicsit feszült, vagy izgatott, nem veri ki a farkát, főleg nem, ha exhumálni készül valakit.
    Aki temetőbe jár kiverni az nekrofíliás. Viszont összekötve a sztorit a korábbi kék golyóval, nem tudok másra gondolni mint, hogy Málnási egy magas szintű tantrikus megvalósító, ki gyakorlati szinten is bemutatta az élet kezdetét és a végét, mi ez, ha nem a teljesség mandalája. Balra egy sírgödör, jobbra az élet magja éppen a földre cseppen.

    Helge

    VálaszTörlés
  18. Már tegnap jött a riadt visszakozás, hogy nem úgy és nem akkor és hogy rágalmak özöne.
    Mert korábban sem úgy és sem akkor azzal a bőrönddel.

    Valaki szólhatott, valakik szólhattak, hogy már nyolc éve egyazon brancs trónol a magasban, hasonszőrűek, haszonelvűek, vigyázz mit beszélsz,róluk is beszélsz.

    Amikor díszvendégek voltunk a frankfurti könyvvásáron, egyik delegáltként jelent meg, akkor hallottam először a sorstalanságról. Elolvastam, de többször elaludtam rajta. Viszont számomra volt tanulsága is, mert helyenként elengedve magát, olyan megfigyeléseket is találhattam, melyek nem igazán illettek egy amúgy véresen' komoly szenvedéstörténetbe.
    Kivettem másodszor is mert a kórházi leírásokat kerestem, az un. lágerbetegséget. Kifejezetten hasonló tüneteink voltak Sátoraljaujhelyen, de mire odáig értem volna jött a Nóbel díj.
    Kicsit később vittem vissza a könyvet. A könyvtáros nem hitte el, hogy elolvastam. Neki napi öt oldal volt bejelölve önkéntes penzumként. Vajon miért?
    A díjosztás mámorában ajnározott, a szegény fiúcska története később, már egy őszintébb pillanatban, különböző történetek egybegyúrásává változott. Ezt már korábban is éreztem, kicsit megnyugodtam.
    Sajnálom ezt az embert. Íróvá akart válni egész életében. Elinte csak írócskavá sikerült kisebb szövegekkel bedolgozásokkal darabocskával.
    Hol a múltja, amire felépíthető lenne írói nagysága?
    Sehol. Talált egy szálat, azon csüng, egy barátot, egy kisebb társaságot, akiknek bizonyos okokból szükségük van egymásra. Ők a magyar irodalom.
    A mai. Ettől persze felbátorodik és ítél. Mindenkit, aki nem ő, mert bátor, azt hiszi a szava érvényes és döntő.
    Viszont hamar rájön, hogy ennek fele sem igaz és vissza az egész.
    Számomra egyre jobban leleplezi magát, hogy művi teremtvény. Részint önnön, részint mások alkotása. Ilyenkor persze a legjobb minél távolabb tartózkodni, úri, művelt környezetből lesajnálni a balkáni félfasiszta magyarságot hogy képtelen magát mívelni, pallérozni, tán meg sem érdemli.
    Insz...

    VálaszTörlés
  19. Bbjnick//

    Tegnap olvastam, tőled elugorva:

    Lőrinczy Huba

    „Illyés az egyetlen, akivel beszélhetnék…"

    Márai Sándor Illyés-képe avagy: Egy elfogultság története

    - - -

    Vajon mitől vált balkánivá itt minden?
    Ma már fasisztázás nélkül véleményt sem lehet mondani.
    A paraszt szánt, vet, nem ér rá erre. A munkás cseplini módon csavargat valamit, szarik az egészre.
    Szeretek hazajönni - korábban nem szerettem.
    Balkáni vagyok. Északbalkáni.
    Insz...

    VálaszTörlés
  20. helge, kérem, valamit rosszul lát. gondolja végig az ismerőseit! nincs köztük olyan aki, ha ideges a nemiszervét fogdossa? ilyet mindenki ismer. és hány gyereknél látni ilyet. a szorongás elől a szexushoz menekülni egészen ösztönös dolog. a teljesség mandalája és a szexuális danse macabre? érdekes felvetés. :)

    VálaszTörlés
  21. inszeminátor, lassan a balkán az utolsó európai hely, ahol az élet az élet, a halál az halál, a barbárság meg az ami. nem mintha háborúk hiányoznának vagy akár részeg bicskázások egy belgrádi kocsma előtt. de érdekes dolog a szerb filmek diadalútja a steril ojrópában. valami hiányzik ejrópából.
    szörnyűséget mondok mostan: sosem voltunk más, mint észak-balkán. minden más pozíció hazugság, vagy önáltatás. nem szégyen ez. :)

    VálaszTörlés
  22. Mégha csak Balkán volnánk, de nem! Mi valamiféle se hús, se vér jellegtelen fos vagyunk, legalábbis a dolgok jelenlegi állása szerint.

    Nagynéném nemrég járt Szerbiában. Mindenhol faszályosan megművelt földek, jó borok, jó sajtok, jó ételek és joviális emberek. Semmi nyoma az egykori háborúnak, a szankcióknak, az ország területvesztéséből adódó letargiának. Illetve persze hogy van nyoma, csak ez nem lehúzza az embereket, hanem erőt ad az életre meg a cselekvésre.
    Úgyhogy nekünk az égvilágon semmi közünk nincs a Balkánhoz. Sem Nyugat, sem Kelet nem vagyunk. Egy kapu vagyunk, amin jobbra-balra áteresztjük az energiákat és alig tartunk meg azokból valamit.

    VálaszTörlés
  23. észak-balkán jellegzetessége, hogy rendetlen mint a balkán, de hiányzik belőle az élet szeretete. :)

    VálaszTörlés
  24. Meglehet. Habár nekem összetettebbnek tűnik ez a történet.

    VálaszTörlés
  25. Mondhatnám, Hahhh! És a három opera Berlinben?

    Igenis hiányzik valami ejrópából.
    Professzor úr házát tataroztuk valahol brüsszel környékén - kocsit akartam hazahozni, néha öcsém vállalkozásaiban dolgoztam. A fővállalkozó egészen ejrópai módon nyúlta le a pénzünket, beszélgetést kezdeményezett, én valami ablakot mázoltam éppen, magyarázkodott, mire hanyagul megjegyeztem - engem ez nem érdekel én a balkánról jöttem, tudom a megoldást.
    A pasas elmenekült, a családját is elköltöztette, de végül fizetett.
    Magyarország nem érdekelte volna.
    A balkán szó viszont megindította a fantáziáját.
    Azóta vagyok balkáni.Észak-balkáni. A hatás kedvező. Hökkent arcok, zavar...és lehet csodálkozni, bizony egyfajta tisztelet. Hogy minek a tisztelete, más kérdés. Egy olyan életnek a tisztelete netán melyre csak csendben áhítozik a kultúrált ejrópai?

    Insz...

    VálaszTörlés
  26. Ez igaz, van egy nagyon kedvelt barátom, aki rendszeresen markolászni szokta férfiasságát, ha üzleti tárgyalást folytat valakivel. Történt vele egyszer egy híres közintézményünkben, hogy úgy megfeledkezett magáról, hogy az igazgató asszony belepirult az egyébként kifogástalan úriember gyurmázásába. Egy tárgyaló partnere kezdte finoman lökdösni, hogy ébredjen tudatára, hogy hol van és mit is művel, a végén ő csak megrántotta a vállát és azzal védekezett, hogy szereti az oldott hangulatú tárgyalásokat és állítólag ez megnyugtatja, biztonságérzetet ad neki.
    Szerintem ez egy alsó csakrás tudati rögzülés, ez alatt azt értem,, hogy a tudat fókusz pontja, mint érdeklődési terület a testiség és érzékiségben rögzült, serdülőknél és homoszexuálisoknál nagyon gyakori jelenség . Nagyon jó megoldás erre a fajta viselkedési anomáliára, ha az illető megtanulja felemelni,kanalizálni a tudatosságát az alantasabb ösztön szintekről.

    Helge

    VálaszTörlés
  27. Szerintem ennél egyszerűbb a helyzet... A fickó, ha nem érzi magát biztonságban egyszerűen regresszálódik, és egy olyan választ ad a bizonytalanságérzésre, amit egy gyermek ad az anális korszakában. Nem tanult meg felnőttként reagálni szorongásos helyzetekre.

    VálaszTörlés
  28. rah, amit helge mond, az ugyanaz. csak az ő a magyarázata egy mélyebb kútból merít. ennek a mélyebb kútnak a vizét hígítgatja a pszichológia nevű áltudomány. :)

    VálaszTörlés
  29. persze, persze, tudom... :oP :o) Nekem az "alantasabb ösztön" megfogalmazás túl pejoratív...

    VálaszTörlés
  30. hát, nem a szexualitás a legmagasabb rendű emberi tevékenység, az biztos. helge talán így értette. :)

    VálaszTörlés
  31. @Inszeminator & @Gasper & @Grift!

    Mielőtt még regresszálódnék és szorongásom kezelésére valami "reneszánsz" huncutságba menekülnék kimondom:

    nincs ezzel az országgal és ezzel a néppel semmi baj. Azokkal van baj, akik (Isten tudja milyen alapon) "elitként" definiálják magukat. De velük már elég régen:-(

    Magyarország senem a Balkán, senem Nyugat-Európa, Magyarország Magyarország. Micsoda mocskos "reneszánsz huncutság" már az, amikor negligálok egy nagy és gazdag kultúrát, majd panaszkodni kezdek, hogy a "közegem" kulturálatlan. Ilyet csak elmeháborodottak vagy dekadens, elzüllött, megroggyant szélhámosok (magyarul: bűnözők) tesznek.

    Rendszeresen megkapom - persze nem nyiltan, csak a hátam mögött -, hogy náciállat vagyok, amikor panaszkodni hallok valakit a magyarságára és visszakérdezek, hogy: mi a véleménye Bartók zenéjéről vagy Nagy László verseiről?

    Itt van minden megalapozva, megalkotva, csak képesnek kell(ene) lennie a magyar "elitnek" érteni, rákapcsolódni.

    Sz*rják össze magukat, sokkal többre úgysem képesek!

    És: nekünk kellene nagyobbnak lennie a p*fánknak, nekünk nem kellene hagynunk, hogy a g*najtúrók és a s*ggnyaló hasznosidióta sleppjük mindent széttúrjanak, széthordjanak és összemocskoljanak, tönkretegyenek és megmérgezzenek. Ki kellene mondaniunk, egyhangúlag, hogy: alkalmatlanokra nem vagyunk kíváncsiak! Mert ha mi nem mondjuk ki, akkor kik?!

    mancika, hozna még métszer két decit abból a jóféle félszáraz vörösből?!

    ü
    bbjnick:-)

    VálaszTörlés
  32. Ki kellene mondaniunk=Ki kellen mondanunk
    mancika=Mancika
    métszer két decit =négyszer két decit

    VálaszTörlés
  33. bbjnick, tudom a látszólagos keserűséged mögött, mellett, jó komoly optimizmus is van. bennem már csak ritka alkalmakkor. ha nincs velünk semmi baj, akkor miért történik ez velünk? és újra. és újra. legfeljebb a vérszívóink változnak. vagy köpenyt váltanak.
    egyszer tényleg ideje lenne rendet tenni. de kik? van erre egységes akarat, akár kisebbségben is? én csak egyéni, vagy kiscsoportos átmeneti hangulatokat látok.
    nem folytatom, mert kilyukadok oda, hogy minden elveszett. amire mi fel akarnánk támadni, az már nincs. a világ is elveszett. de talán nem. imára!

    VálaszTörlés
  34. bbjnick,
    hát valahogy hasonlóan gondolom mint Grift, habár az ilyesfajta kommentjeid mindig vernek belém némi optimizmust.

    Csak azt a "jóféle félszáraz vöröset" feledhetnénk... :))))

    VálaszTörlés
  35. "alantasabb ösztön"
    Alsóbb csakrákhoz, az első kettőt,muladhara és a svadisthana csakra központot szokták sorolni,vannak még ezek alatt is központok, de azok főleg az állatvilág jellemzői. Szóval az első kettőn a gyökércsakrát mely a férfiak esetében többnyire aktívabb, mint a nőknél, kikre inkább a svadisthana működés jellemzőbb. Persze ezek a határok nem ennyire élesek, a valóságban összemosódnak és egyénenként személyes karakterrel bírnak. Mivel ez az energiaközpont, vagy tudatszint felelős az agresszivitásért és az erős nemi késztetésért, ezért is emlegetik úgy mint alsó, mélyen lévő, nem emelkedett, nem feltisztult és ebből következően alantas, mivel a primitív érzelmekkel és késztetésekkel, magával a primitív materializmussal az empíriával,a bibliai Tamás típusú emberrel hozható kapcsolatba, pont azokkal a világunkban tapasztalható igen durva megnyilvánulásokkal melyek egyre gyakrabban tapasztalhatók környezetünkben, háborúk, erőszak, szexipar. Viszont van remény, meglehet szelídíteni ezt az energiát és akkor másfajta minőséggel bír, mely kihat a lelki életünkre és környezetünkre is. Szóval lelki életünk le van kódolva csakráinkba és ez a világunk minőségének záloga is. És számomra itt dől el, hogy hova is szavazok. De ebe most ne menjünk bele.
    Ahogyan grift is mondja, a pszichológia gyakorlatilag semmi újat sem tudott felmutatni mióta kitalálták Bécsben, csak az a baja a tudósoknak vele, hogy a keleti tantrikák által ismert belső energia rendszerünk nem prezentálható tudományos terminusokkal, mint saját kútfőből vett találmány ezért új neveket , címkéket aggattak a már meglévő fogalmakra, és így el tudták adni, mint sajátot a tudomány köntösébe bújtatva. Nem tudom pontosan idézni, de a tibeti halottas könyvhöz írt előszavában K. G. Jung valahogy úgy mondta, hogy mi nyugati pszichológusok még csak a felszínét kapargáljuk annak a valaminek, amely teljességében annyira nyilvánvaló néhány tudós láma számára.

    Helge

    VálaszTörlés
  36. gasper, bbjnick

    épp olvasom máshol, megidézték adyt:

    A fajok cirkuszában

    Magyar bolyba sodort léttel
    Sirom el, hogy nincs magyarság,
    Nincs kivétel
    S még a fájdalmunk is régi.

    Minden, minden ideálunk
    Másutt megunt ócskaság már,
    Harcba szállunk
    S már tudjuk, hogy kár a harcért.

    Csak cammogva fonjuk éltünk
    Mások elhányt guzsalyáról
    S nem kár értünk,
    Ha elvágják fonalunkat.

    Csak valami más is volna
    A mi másolt életünkben,
    Mint új borba
    Belesajtolt szagos fürtök.

    De a mi kis bolyunk semmi,
    Husvéttalan a magyarság
    S irni, tenni
    Mégis üznek nagy parancsok.

    Nem tudom, hogy mi a célja
    Ennek a hazug életnek,
    Mégis néha
    Ezért mindent lángba dobnék.

    Mi az én nyomoruságom,
    Bármi koldus, bármilyen bus?
    Sirva látom:
    Kietlenebb a fajtámé.

    Céljainkat elcélozták,
    Életünket már elélték.
    Cirkusz-ponyvák
    Bohóc-sorsa leng előttünk.

    VálaszTörlés
  37. Most lehet hogy le leszek itten baszarintva, de pont mostanában elég sűrün előveszem Adyt. :))

    VálaszTörlés
  38. Adalék: bizonyos írók is alátámasztják, hogy temetések alkalmával a váratlanul összetalálkozott fiatalabb és távolabbi rokonok gyakorta a padláson kötöttek közelebbi ismeretséget - mintegy időlegesen semmissé téve a Kaszás hatalmát...
    Hogy van-é ennek köze a bicsakrákhoz, én azt nem tudom...

    Mai meg a cihológiát illeti (erről is van szép történet: egy halotti toron mondá a fiatal gyászoló:
    "Teljesen kikészültem. Magam alatt vagyok. Pedig már cihológusnál is jártam..." - ekkor bukott le ismerősöm az asztal alá - hevyenyül kirobbanó röhögését palástolandó.
    Szóval szerintem a cihológiát azért találták ki, mert a rabbik nem gyóntatnak...

    MP

    VálaszTörlés
  39. @Mormogi Papa!

    "Szóval szerintem a cihológiát azért találták ki, mert a rabbik nem gyóntatnak..."

    Erre még sose gondoltam. De, most, hogy így mondod, teljesen logikusnak tűnik:-)

    ü
    bbjnick

    VálaszTörlés
  40. @Grift & @Gasper!

    Nagyon fáradt vagyok már az eszmefuttatáshoz, de hazaias kötelességből még ezt végigfutom.

    Ady azért nagyon nagy költő, mert magyarsága mélyebb, mint a délafrikai gyémántbányák és ugyanakkor egy az egyben benne van a korban is, a korszenvedélyeket direktben hozza. És ez nem kispálya. Nem mellesleg bizonyítja, hogy lehet ilyet is (egyszerre lehet magyar és korszerű kultúrát létrehozni).

    Az, hogy (Ady) a magyarság végét vizionálja az teljesen rendjénvaló (már Zrínyi is azt vizionálta), valamirevaló magyar költőnél ez alap (volt/van/lesz).:-)

    Ugyanúgy (éppenúgy) be volt ő is (Ady) is sz*rva, mint mi most. Adva volt hozzá a kulturális indok (a magyar kultúra akkor is - Ady mércéjéval mérve - elég f*s állapotban volt), adva volt hozzá a politikai indok (politikai elitünk - Ady mércéjével mérve -akkor is minősíthetetlen volt) és a demográfiai indok is (ezt magyarázni sem kell) (hogy be legyen sz*rva).

    Ezt ismeritek-é?!

    http://epa.oszk.hu/00000/00022/00350/10556.htm

    Ez a kemény, nem a ***!

    Ez akkor így látszott.

    Aztán jött Szabó Dezső (Az elsodort falu!!!) és "felmondta a korroborit" (pontosabban: dokumentálta, hogy az, bizony, felmondatott). És azzal, hogy felmondta (dokumetálta a felmondás tényét), azzal sok mást is felmondott/dokumentált még. A lényeg az volt, hogy onnét nincs tovább, tehát új kereteket kell (muszáj) megalkotni. Innét nem látszik, de akkor ott szinte mindenki erről az Ady-Szabó Dezső-cuccról dobbantott. Olyan volt ez, mint egy ítélet, amely súlyos, de nem halálos: tehát kellően inspiráló ahhoz, hogy lendületbe hozza a lenyomott vagy szunnyadó energiákat.

    (No, mielőtt még valami nagyokos vendég megfejtené a meszédzst, jelzem, hogy a történetben a zsidó-motívum nem a "lényeg", hanem történelmi tényként, a keret része.:-))

    Szóval: Ady rendben, Szabó D. rendben, két világháború közötti szellemi kibontakozás rendben, mi nem vagyunk rendben, de a helyzet nem reménytelen, ahogyan akkoriban (sem) (bár nagyon úgy látszott) mégsem volt az:-)

    (Hogy milyen távon meghatározó lehet egy kultúrában egy "szellemi dobbantó": szinte biztosra veszem, ha nincs Ady és Szabó Dezsó és amit ők, tulajdonképpen így, együtt, a magyar kultúrában elindítottak, sokkal kevésbé lett volna nemzeti tatalmú a mi kádárkori általános iskolai oktatásunk (is):-))

    Majd igény szerint folytatom:-D

    ü
    bbjnick

    VálaszTörlés
  41. hazaias=hazafias
    tatalmú=tartalmú

    VálaszTörlés
  42. Szóval szerintem a cihológiát azért találták ki, mert a rabbik nem gyóntatnak...

    ez telitalálat, és persze jót is röhögtem. :)

    VálaszTörlés
  43. bbjnick, ady, szabó, rendben. és egyetértek azzal amit mondasz. amin én rinyálok itten, az a periodicitás, mozdulás nélkül. kevesebb tehetséggel ugyanazt a mantrát mondjuk mint ők, ugyanolyan negatív vízióktól kénlódunk, és nem történik semmi. akkor sem, azóta sem. sőt amit ők a nemzet, a nemzeti kultúra legvégső határának tartottak, ahonnan túl már csak a világvége jöhet, azt mi most csodálatos nagy korként, kultúránk egyik csúcsaként tételezzük.

    VálaszTörlés
  44. "Szóval szerintem a cihológiát azért találták ki, mert a rabbik nem gyóntatnak..."

    A gyónás az nem egy belső ügy?
    És ahhoz, hogy hatékonyan működjön lelkiismeretre is szükség lenne, de ehhez ismerni kellene a bűn fogalmát egyéni és kollektív szinten is. Persze nem árt, ha tudjuk mi az alázat, mely embertársaink és a világ érző lényei irányába elfogulatlan, nem megkülönböztető együttérzéssel kellene , hogy megjelenjen. Persze amíg az ember ragadozó, vagy parazita szemlélettel tevékenykedik a világban addig erről csak elmélkedni lehet.

    Helge

    VálaszTörlés
  45. helge, nézze, mondhatnám, hogy a bűn fel- és elismerése, feldolgozása, megbánása belső út. van ahol igen, van ahol nem. van ahol személyes emberi segítség kell. ne bántsuk katolikus barátainkat! :)
    a többi, tiszta sor.

    VálaszTörlés
  46. "ne bántsuk katolikus barátainkat! :)"
    Ne érts félre, nem volt ilyen szándékom, kicsit sarkítva fogalmaztam talán.
    Persze lehet gyónni így is és úgy is ,de a legfontosabb, hogy legbelül történjen meg a megbánás a felismerés.Enélkül nincs változás.
    Helge

    VálaszTörlés
  47. MP//:

    Nem saját szöveg:

    "Ez a cihológia különben egy érdekes tudomány...

    Mindig Pilinszky jut az eszembe, aki azt mondta Popper Péternek, hogy:

    „Utállak benneteket, »pszi«-vel kezdődő foglalkozásúakat, mert tönkreteszitek az emberi életeket azzal, hogy azt hirdetitek, hogy az élet problémái megoldhatók. Ezáltal az ember ugyanis azt gondolja magában, hogy ő a hülye, mert nem tudja megoldani a gondjait önmagával, a szerelmével, vagy nem tud mit kezdeni az anyjával való kapcsolatával. Honnét veszitek ti ezt a marhaságot? Az élet problémái nem megoldhatók, csak elviselhetők. Te úgy gondolkozol, hogy az életben problémák vannak és megoldásokra van szükség, én meg úgy, hogy az életben tragédiák vannak és irgalomra van szükség”

    Én a magam részéről egyetértek Pilinszkyvel, annak ellenére, hogy végtelenül szeretem és tisztelem Poppert, korunk egyik legnagyobb humanistájának tartom.

    Amire Pilinszky viszont még nem is gondolt: a pszichológai (ami egyébként működő tudomány, ezt nekem is el kell ismernem) fegyver egy halom szintén igen mélyen beteg ember kezében, akik nem haboznak azt használni ellenünk... lásd: reklámpszichológia stb...

    Ráadásul az én tapasztalataim szerint a cihológusok egy része igen mélyen beteg ember, akik abban a reményben léptek e pályára, hogy majd magukat kúrálják, vagy az embereket hajlítják a maguk irányába. Ahogy Nietzsche mondta: "Orvos gyógyíts önmagad, így tán másokon is segíthetsz..."

    Csak aztán belebonyolódtak egy unalmas elméleti tudományba és azon kapják magukat sokan, hogy gyűlölik és unják azokat, akik folyvást a SAJÁT péniszirígységükről beszélnek nekik... van amelyik meg egyszerűen megőrül, ismét Nietzschével éve: "Ha sokáig pillantasz a mélységbe, előbb-utóbb a mélység is beléd pillant..."

    Ennyi...

    Insz...

    VálaszTörlés