2010. október 16., szombat

málnási macskái II.


jose maria padilla nyugállományú csendőr őrmester a pisztolyát tisztogatta. a csövön át, fél szemmel, a falon lógó cicás nyomatot nézte. egy hétvégi ócskapiacon vette, igazából persze nem tetszett neki, de kirakta, a hazacipelt nők szerették a képet. sokáig csak egy cicás kép volt, aztán azt is megtudta, hogy valami macska raffaellnek nevezett ember festette, aki arról volt nevezetes, hogy tök hülye volt, csak macskákat tudott festeni. aztán a nők elmaradtak, az idióta képét viszont fent hagyta a falon.

a fegyvert lerakta, belelapozott a dossziéba, elővette a macskás levelet. már olvasta, de most újra eszébe jutott. nem tudott rájönni, hogy ki írhatta, csak abban volt biztos, hogy a macskarobbantók közül valamelyik.


Tücsök, a nősténymacskám a parasztok elmondása szerint 13 éves lehetett, mikor hozzám került. Félvad volt, a környező szőlőkben élte le az addigi életét.
Négy éve történt, hogy elkezdett a ház körül csellengeni, feljött a lépcsőkön, öntöttem neki tejet, megitta, maradt egy kicsit, aztán egyre tovább maradt, végül nem ment el többet. Maradt, és három alkalommal lefialt. Volt év, hogy az egyik korábbi elléséből megtartott lányával egy időben szültek, és közösen, felváltva szoptatták a két almot. Nem volt szép macska, a környezethez idomuló vadnyúlszínű bundát viselt, ami inkább durva volt, mint selymes. Barátságos sem volt. Tiszteletben tartottam területi integritását, nem tartottam fontosnak, hogy hízelegjen, doromboljon, és hogy meg tudjam simogatni, ezért hagytam és figyeltem, arra voltam kíváncsi, hogy egy ilyen öreg, elvadult állat mikor enged közel magához, és hogy ez miként fog megtörténni. Az első két évben az egyméteres távolságot mindig megtartotta, sosem engedett közelebb magához, és ezt tiszteletben tartottam. Azt viszont észrevettem, hogy rettenetesen értelmes macska. Kiváló anya volt, okos praktikákra tanította a kicsinyeit, főleg túlélésre, vadászatra a vadonban. Voltak napok, hogy a kert végében kezdődő erdőmbe egyenként vezette ki az éppen soros kölykei közül az egyiket, vagy az egyetlent, és volt úgy, hogy estig egyedül kellett kinn lennie annak kicsinek. Így szoktatta a vadonhoz, az önálló élethez.
Tudtam, hogy Tücsök nagyon öreg már, és titkon azt kívántam, jó lenne, ha szülne egy kandúrt utódnak. Eddig kivétel nélkül nőstényeket fialt, először hármat, majd az utolsó két alkalommal egyet-egyet. A harmadik évben meglepődve vettem észre, hogy milyen barátságos lett, elkezdett mindenféle tetemeket a küszöbömhöz hordani, hol pockot, hol hörcsögöt, időnként gyíkot is, és oda jött hozzám, hagyta magát megsimogatni és dorombolt is. Egyik nap észrevettem, hogy szeretne valamit mutatni. Elkezdtem követni és felcsapott farokkal elvitt a romos intézőházhoz, ahol előző évben is az egyetlen megtartott kicsinyét nevelte. Odavezetett egy kis fehér cirmos kandúrhoz. Ez volt élete utolsó kölyke. Többé nem lett vemhes.
Az idén tavasszal észrevettem egy furcsa daganatot a lábán, ami elég gyorsan kezdett növekedni. Tücsök hétről-hétre letörtebb és összeesettebb lett, mindenki azt mondta, hívassam az állatorvost és elaltassam el. Csak annyit gondoltam magamban, hogy nem szabad elaltatni, anyámat sem altattam el, mikor csontrákos volt.
Ahogy teltek a hetek egyre gyengébb lett. Voltak napok, mikor enni és menni is alig bírt már, és ha a tejet a kis edényébe mellé tettem, az is csoda volt, ha belenyalt egy kicsit.
Két hónapja történt, hogy éves szokásomhoz híven nagymeditációt tartottam reggelből éjbe nyúlóan, kis energiafröccs a fizikai blokkok alaposabb áttöréséhez, egyfajta sámánmisztikus, gyógyító utazás, önvizsgálattal összekötve. Este egekig emelkedett energiaszinten, miután áttörtem az egóm falait, szíven ütött az érzés, hogy mi lehet a macskámmal. Hátramentem az intézőházba, ahol tücsök a végnapjait, nagyapám, a herceg, foteljében fekve töltötte, én odaléptem, rám nézett megtört szemeivel, olyan fájdalom járta át egész lényemet, olyan nyitott lettem, olyan mélyen átéreztem ennek az állatnak a szenvedését, aki csont és bőr volt már, csak egy fej, szinte semmi test, hogy azt hittem elájulok a rám szakadó tisztaságtól, transzcendens döbbenettől. Elkezdtem simogatni és erősen azt kívántam, bárcsak megszabadíthatnám szenvedéseitől, ettől az elhúzódó gyötrelmes állapotától. Nem tudom mennyi időt töltöttem így el vele, talán csak húsz percet, tán többet. Aztán visszamentem a házba. Pár pillanat múlva összeomolva zokogtam, szembesülve azzal a sok gonoszsággal, amiket a macskákkal szemben elkövettem.
Másnap meglepődve vettem észre, hogy a macska az ajtó előtt ül, és kicsit később, hogy tud járni, sőt egyre jobban kezdte magát érezni, jött és ment, mint régen, rendesen elkezdett enni, és szemlátomást lappadni kezdett a daganat is a lábán. Senkinek nem beszéltem az esetről, de volt egy bizonytalan érzés bennem. Nem tudtam eldönteni, hogy most mit tettem. Meghosszabbítottam ennek a macskának a szenvedéseit, vagy valóban segítettem neki és esetleg meg fog gyógyulni?
Azt gondoltam, hogy ez egy tizenhét éves macska, és itt kinn a birtokon, a szőlők között, télen és nyáron a vadonban, az a tizenhét év igazán matuzsálemi kornak számít.
Aztán két-három hétig jobban volt, majd ismét egyre rosszabbul, végül a daganat a lában már tyúktojásnagyságú lett. Már semmit nem evett.
Egy hete eltűnt, sehol sem találtam, nem jött haza többet.
Hová mennek a macskák meghalni?


hova mennének baszki, hova, ha felrobbantod őket? nevetve az asztalra dobja a levelet.



35 megjegyzés:

  1. Málnási egy nagy idomár, megszelídítette a lelkében dühöngő tigrisdémont.
    Az egyoldalúan fejlett idióták nagy teljesítményekre képesek.
    Mindig is izgatott Macska Rafael kiléte.
    Valaki csatornában erős mint Canaletto (Antonio Canale 16.sz.) , valaki macskában.
    http://wangfolyo.blogspot.com/2010/05/kinai-macskak.html

    Helge

    VálaszTörlés
  2. T. Szerző,
    megengedi, hogy idetegyem a málnási macskái I. linkjét?

    http://gozdom.blogspot.com/2009/09/malnasi-macskai.html

    (Valahogy kerekebb így :))

    VálaszTörlés
  3. helge, málnási erőst forgatja mandzsusrí kardját! :)

    keresse macska raffaellt a gúglin, mint gottfried mind-et

    VálaszTörlés
  4. leskelődő, megengedem? egyenest köszönöm! :)

    VálaszTörlés
  5. Helge, köszönöm a kiváló kínai macskás lapot!

    Ha a hét élet is elfogy egyszer, mit mondjon az ember - egyetlennel :-(

    VálaszTörlés
  6. ha valaki nem ismerné, ez is macskás vagy mi:

    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Hjw7h9DB3oMJ:www.terebess.hu/keletkultinfo/macska1.html+macska+vagyok&cd=1&hl=hu&ct=clnk&gl=hu&client=firefox-a

    VálaszTörlés
  7. A kutyámnak is ez a baja. Bocs. Nem olvastam végig.

    VálaszTörlés
  8. tölgy, ha kisírta magát, majd folytatja :)

    g.

    VálaszTörlés
  9. és mi lett a kis fehér cirmos kandúrral? kapott egy olyan energiafröccsöt, hogy testének fizikai blokkjai szétszóródtak a szélrózsa minden irányába?

    VálaszTörlés
  10. :) hát, művésznő, azt nem tudhatom. a levél amit kaptam, és ide raktam, ennyi volt.

    g.

    VálaszTörlés
  11. aha, azért van benne tehát nagybetű, mert lenyúlta más szövegét, mint esterházy péter? :)

    VálaszTörlés
  12. Padilla érzéketlen tuskó, nem érti, hogy a levél írója jellemfejlődésen ment keresztül.

    "mindenki azt mondta, hívassam az állatorvost és elaltassam el."
    Ez most elírás, vagy helyes így is, vagy szándékosan helytelen?
    Nem lehet, hogy azt akarta írni, hogy "altassam e?", vagy "altattassam el"?

    VálaszTörlés
  13. nos alfi, maga egy sasszem. mostan mondhatnám azt, hogy ez egy levél, és abban lehet ilyen elírás, és így is volt, de nem szándékosan maradt ilyen, hanem figyelmetlen voltam. viszont most már így hagyom :)
    mit akar egy csendőrtől? :))

    VálaszTörlés
  14. művésznő! egy nicknek, egy személyiség nélkülinek rója fel, hogy lenyúlt szöveget? és egyáltalán, az egó hizlalásán kívül van értelme annak, hogy saját szöveg? képes bárki elhinni magáról józan ésszel, hogy képes bármi eredetire? hogy amit leír, azt nem írták már le millióan, milliószor őelőtte? ugye hogy nem. és akkor a betyár féle bölcsészekről már ne is beszéljünk, akik már nem is olvasnak, hanem hasonlóságokat keresnek, rejtettet, vagy szándékoltat, legyen a szöveg bármennyire /vélt/ unikális, az ilyen szövegkutatóban megszólal az irodalmi jelzőkutya, és éles hangon vakkant: nádas! csáth! és ilyenek. na most gondoljon bele! hogy szenvedhetne az ilyentől egy zsírosegójú "szerző", vagy milyen hübrisszel láthatná el a másfajta olvasó, aki bármilyen szarért rajong? ha. szóval, le az egóval!
    és igen, éljen a vendégszöveg! könnyű a dolog vele. /persze annyira azért nem/ megkapjuk, belecsavarunk, kitisztítjuk, vagy lerontjuk, esetleg nevetségessé tesszük, egóm falának áttörése szövegekkel, azt mán kész is. szombaton tovább aludhat a "szerző"
    :)

    VálaszTörlés
  15. Akkorát röhögtem a végén, hogy a fejem is belefájdult.
    Már-már úgy éreztem a gőzdómban édeskés mályvaillat terjeng, erre jön az őrmester a maga szenvedélyes bornírtságával - szóval helyreállott a világ rendje baszki!

    VálaszTörlés
  16. Ja persze Insz...voltam
    Az előző...........

    VálaszTörlés
  17. Sajnos általában csak a mások elírásait veszem észre.

    Amit a művésznőnek írt a vendégszövegekről, azzal nagyjából egyetértek. Bár egy bizonyos mennyiség után már erkölcsi kérdés, hogy jelöljük-e, ha idegen tollakkal ékeskedünk, azaz más szellemi termékét hasznosítjuk újra.

    De itt jelölve van. ;)

    VálaszTörlés
  18. a végére már majd elaléltam. azt hittem valami lányregény.
    "hova mennének baszki, hova?"
    nagyon bejön :o))

    a fehér kandúrnak küldetése van!

    VálaszTörlés
  19. Na, ez szép volt, túl szép.
    Szerencsére a végére kiderült az igazság:
    A macska egy törleszkedő érdek állat, öntörvénnyel.És a kínai-magyar zsidókeresztyén temetőbe jár elhunyni...
    Nem hiába utálta a csendőr polgártárs a rühös dögöket!
    ui.: az én macskám is ilyen mióta elpusztult a német juhászom....
    abandi

    VálaszTörlés
  20. azt hiszi, itt nem olvasom:))

    betyár

    VálaszTörlés
  21. grift, az előző bejegyzés magának ment.

    betyár

    VálaszTörlés
  22. betyár! tudom, hogy olvas, magának van ízlése. és ugye nem gondolja, hogy nem azért írtam művésznőnek, hogy maga is értsen belőle? :)

    VálaszTörlés
  23. nézze, jobb a véleményem, mint gondolná, ha nem lenne ilyen sértődős, észre vette volna:)

    betyár

    VálaszTörlés
  24. jobb? én még jobbnak gondoltam, de mindegy :))

    g.

    VálaszTörlés
  25. Nemcsak sértődékeny, de még hiú is:))

    maga ismer olyan fokozást, hogy: jó, jobb, még jobb, legjobb?

    betyár

    VálaszTörlés
  26. VÉGE AZ ŐSZI SZÜNETNEK! :D

    VálaszTörlés
  27. Kérem vigyázzon a rajcsányi féle hétéletű fajtára!
    Ez a típus képes összebolházni mindent!
    Ráadásul tele van "kaland" féreggel.
    abandi

    VálaszTörlés
  28. Jól van már Byzo, ne sürgesse a szerzőt... byzonyára elfoglalt, s okkal... :o)

    VálaszTörlés
  29. hát, nem annyira elfoglalt, illetve igen, de ettől még írhatna valamit, de nem jut eszébe semmi. :)

    g.

    VálaszTörlés
  30. Ááááá! Olyan nem lehet.... Az csak velem fordulhat elő... :oD

    VálaszTörlés
  31. Okkal, nem okkal... Író írjon...!

    Nem jut eszébe semmi????

    Tökfej... :D

    VálaszTörlés
  32. grift, írhatna valami romantikusat ! :)

    VálaszTörlés
  33. Művésznő, esetleg sólyomról, az alkotmány arisztokratájáról? :))

    g.

    VálaszTörlés
  34. Megható történet.
    Megkértem a Beni kutyát, olvassa el, tiszteljen meg azzal, megosztja velem a véleményét.
    Azóta nem áll velem szóba, állandóan a hátsóját mutatja.
    Nekem tetszik.
    Nem értünk egyet, de azért kapott enni.
    Azt elfogadta.

    VálaszTörlés