2009. december 19., szombat

naplólapok a málnási dossziéból...a protapopov házaspár


jose maria padilla nyugállományú csendőrőrmester a lakása nappalijában egy bőrfotelben ül, teát készít. a kis mudejar asztalon teaforraló edény, abból önti a forró vizet egy finom, vékony falú üvegpohárba. üvegpoharat használ, szereti nézni, ahogy a vízbe szórt longcsing levelek szétnyílnak. szereti elképzelni, ahogy szorgos kis kínaiak hajtogatják hegyesre a tealeveleket, sütögetik wokban, szeret kínáról ábrándozni. a három perc letelt, leszűri az italt, letakarja, kicsit félreteszi.
iratokat vesz elő. naplórészletek málnási dossziéjából. nem tudja, hogy málnási írta-e őket, vagy valami rokon. a kézírás nem sokat mond, lehetett málnásié is, meg nem is. olyan volt, de nem egészen. persze tudja, hogy más nyelven, másmilyen az ember kézírása. most a fordítás másolatai vannak nála. eredeti iratokat nem vihet haza. leveszi a kis fedőt a pohárról, szürcsölve iszik. felteszi a szemüvegét, olvas.


a kezemben jegyzettömb, felül spirálos, kockás. az elhaladó kocsik rendszámait írom fel. nem tudom miért, puszta fontoskodás, vagy rendőrt játszom, vagy valami misztikus következtetéshez szeretnék eljutni az így nyert betű és számsorokkal. nem tudom.
ha a jegyzettömb kicsit nagyobb lenne, és nyelet szerelnék rá, akkor játszhatnék jégtánc-bírót. eljátszhatnám, hogy a kűr után kicsoszogok a jégre, kiveszem a bőrkötényem kenguru zsebéből a tömböt és felmutatom a produkciót minősítő számomat.
így lepontozhatnám a protapopov házaspárt.

lódarazsat fogok gyufás skatulyával. kitolom a fiókját, ráközelítek a lódarázsra, visszatolom a fiókot, már bent zümmög őrjöngve. persze nem is lódarázs, hanem poszméh, de mi lódarázsnak hívjuk. mindig itt fogjuk őket, a házunk mögötti focipálya nyugati oldalát szegélyező aranyeső bokrokon.
a focipályát a közeli vasgyár nagyolvasztójából hozott salak borítja. szétmorzsolt üvegbuborékok, végtelen pengemező véges részlete. nincs olyan gyerek, akinek ne lenne a térde, vagy a könyöke bőre alatt ezekből a salakszilánkokból. a nyári nagy melegben a pálya kohógáz szagot áraszt. ha esik, savanyú levet ereszt.
a pálya keleti oldalán hatalmas nyárfák, szépen sorban. tavasszal, nyárelőn vattatengert teremtenek. foci közben a szájba megy, köhögtet, köptet.
a déli oldalon bokrok és két nyárfa, a két nyárfa éppen kiad egy kaput. persze csak ha sokan vagyunk, akkor használjuk így. ha kevesen, akkor kispályázunk, kiskapura. az két féltégla szokott lenni.
én nem vagyok jó focista, biztos nem vennének be a csapatba, vagy csak akkor, ha hiányzik valaki. viszont, én kaptam bőrfocit karácsonyra. jó ha van az embernek bőrfocija. hatalom.
a pálya északi oldala a veszedelem. ott is két nyárfa a kapu, de nincs közte, mögötte bokor, a gólok a kapu mögötti ház földszinti ablakába csapódnak. a weisz bácsiékéba.
nem weisz bácsi a veszély, hanem a weisz néni. ahogy törik az üveg, már vetődik a labdára, és látványosan, a kitört ablakba állva, hatalmas kést szúr bele. persze ez csak a pöttyös gumilabdával ilyen egyszerű, a bőrt nem lehet így leszúrni. és drága, így abból baj lehet, jöhet a gyerek szülője. ezért a bőrlabdáért be kell menni. két pofon, bocsánatkérés. a bőrlabdát visszaadja.
weisz bácsi szelíd, szomorkás, apró kis keszeg ember. időnként felveszi a munkásőr egyenruhát és megy kiképzésre, összetartásra, ki tudja. ilyenkor még megtörtebb mint máskor. ha messziről nézi az ember, olyan, mintha a penge orra földig érne.
a pálya környékén vannak póklyukak is. ezekbe cérnára erősített kis szuroknudlit lógatok. a behatolóra támadó pók csápja beleragad a szurokba, így könnyű kiemelni. a pókot egy családi gyufás dobozba teszem. néha kitépem egy lábát.
a lódarazsat a kissé kitolt fiók résén egy gyufaszállal benyúlva lefogom, aztán jobban kinyitom a skatulyát és letépem a darázs szárnyait. kész a másik gladiátor is.
szólok a fiúknak, hogy viadal lesz.
a családi gyufa fiókja az aréna. már benne a pók, mellédobom a tépett szárnyú, repülve menekülni képtelen darazsat. hamar harcolni kezdenek. minden szenvedésüket egymásra látják többnyire a darázs győz.


jose maria padilla nyugállományú csendőrőrmester ízlelgeti a nevet, protapopov. képtelenségek ezek az orosz nevek, gondolja.

34 megjegyzés:

  1. zwei komma fünf. de azért tegyünk ide egy kis higitott mondscheint: www.youtube.com/watch?v=Hy6Bp3NB-js
    a hattyúk tavát még keresem. vagy azt csak álmodtam? azért ez jobb mint a pók meg a darázs meg a kisfiúk. (tudom, most jönnek a kislányok)

    VálaszTörlés
  2. I.
    " kezemben jegyzettömb, felül spirálos, kockás. az elhaladó kocsik rendszámait írom fel. nem tudom miért, puszta fontoskodás, vagy rendőrt játszom, vagy valami misztikus következtetéshez szeretnék eljutni az így nyert betű és számsorokkal. nem tudom.
    ha a jegyzettömb kicsit nagyobb lenne, és nyelet szerelnék rá, akkor játszhatnék jégtánc-bírót."

    A szentendrei festő kilépett szentendrei festőházából, elsétált a város határába, letelepedett, elővette kockás füzetét, és felirogatta sorban az autók rendszámait.
    Impulzusra vágyott, valami ismeretlenre.
    Néhány perc múlva, alig hogy belemelegedett, jött a rendőr és adott neki.
    Olyan impulzusoknak lehetett részese, melyekről álmodni sem mert azelőtt.

    II.

    José Maria Padilla nyugállomámyú csendőrőrmester, memoárjából:

    Hivatalos levél egy sarkantyúról
    A szöveg a következő:
    Tegnapi póstával érkezett 1090/1903 sz. hivatalos átiratukra, melyben azt kérdik, hogy a Nagy-Berki község határában lelt régi sarkantyúval mi történjék? hivatalos tisztelettel azt válaszolom, hogy basszák meg az urak a sarkantyújukat, mert 35 Reaumur hőségben ilyen szarságokkal nem foglalkozhatunk.
    Teljes tisztelettel lófasz a seggükbe.

    José Maria Padilla csendőrőrmester ezzel ad acta tette az ügyet.

    Insz.

    --------------------------------------------------------------------------------

    VálaszTörlés
  3. vagy ha nem is padilla, hát réthy lászló. :))

    VálaszTörlés
  4. Ludmilla(Bjelouszova) és Oleg Protapopov itt még fiatalon. Nagyon. Akiket én pontoztam, szőke kontyos nő, lófejű férfi. 1962.
    Szentendrén, bár megérdemelnék, nem verik a festőket. Kár.

    VálaszTörlés
  5. @Benikuty.

    Nem verték, csak bevitték a marháját kémkedésért.
    Insz...

    VálaszTörlés
  6. Ez jó.... Érzem az orromban a kohósalak szagát, a számban a jegenyék vattájának ízét..., a könyökömben és a térdemben pedig ott vannak a salakmaradványok..., vörösek és feketék is..., sok ilyen játszótérről (erről is) és sportpályákról, kicsikről és nagyokról... Soroljam...? :)

    De azért a szárnytépés..., az akárhogyis..., geciség... :)

    VálaszTörlés
  7. byzo, akkor most nyomon vagyunk, hogy kié is a napló? maga gyanús! :)
    szárnytépés, hát szárnytépés. mégsem disznóvágás! :)))

    VálaszTörlés
  8. A disznaját legalább felfalom..., na de a darazsat...

    Darázsderékpörkölt... :D

    VálaszTörlés
  9. kicsit elkalandozva a lényegtől, meg kell mondjam, a magam darazsas praxisában is mertem olyan srácot, aki simán kettétépte a darazsat és kiszítta a potrohát, mondván, hogy abban van a méz. simán nem volt igaza, de valami lehetett abban a potrohban, mert igen egészséges gyermek volt. :)

    VálaszTörlés
  10. Édes barátaid vannak... :D

    Nekem cserebogarasaim voltak...

    VálaszTörlés
  11. a bőr alábetokozódott üvegszilánk igen kellemetlen tud lenni. de mint minden azt is meg lehet szokni. 1 évig hordtam, mire sikerült kipreparálnom a lábujjamból. orvoshoz nem mertem menni vele.

    azért a kohósalak sazg, a nyárfavatta és a z übegszilnábk ellenére van benne valami szép. ha más nem nosztalgikus. negyedszázada is van tán már, hogy a természet ízét/szagát nyaRANTA így éreztem. igaz sár, meg mocsárszag, vagy por és izzadság. de mégse a sterilhez közelítő max gázolfüst melóba menet és jövet.
    sokszor gondolodom, kinek nagyobb szívás. aki 4 fal között este a lábikráját érzi elmacskásodni, vagy a ki este ér csak oda.

    VálaszTörlés
  12. ha már képtelen név: belousovová :O)) a szlovák nemzeti párt alelnöke, manapság talán kormányzati szerepkörben is.
    bélus még magyar lehetett. felesége belusova lenne. belusov felesége viszont már belososOVÁ! LoL

    VálaszTörlés
  13. ez verósos lett! ha most nősülnél, nejed: verósosová. :)))

    VálaszTörlés
  14. ahh, cserbogár! mikor invázió volt, ki kellett menni az iskolával az erdőbe, és nagy zsákokba gyűjteni milliószám. aztán úgy zsákostól felgyújtani. égett haj szaga volt. cserbogár holokauszt.
    a számokról ne nyissunk vitát! :))))))

    VálaszTörlés
  15. jaj, benikuty! majd elfelejtettem. sajnos csak ezt a fiatalkorit találtam a házaspárról. bár sokat nem kajtattam a neten utánuk. én sem így emlékszem rájuk, hanem valami végtelenül unalmas öregemberpárként, akik maguk voltak az apparátusi unalom. és mégis mindig nyertek. brezsnyevnél, csak a protapopov házaspárt utáltam jobban.

    VálaszTörlés
  16. Én meg a tejlevest...

    VálaszTörlés
  17. :DD kész. besza. ezért érdemes tévedni!

    VálaszTörlés
  18. a népek imádják, ha az ember (egyébként patent, jó faszi) téved. és elismeri. szeretik gyengének látni az embert.
    ezzel persze nem azt mondom, hogy szándékos volt. hiszen akkor nem lehetnék népszerű. LOL

    VálaszTörlés
  19. byzo, tejleves baszki... az a halál! engem, a kis deviánsnak született pöcsöt beraktak az óvodába, ami természetesen az első nap szökéssel végződött. így hát a szüleim belátták, hogy a kényszerközösség nem az én világom, és egy néni felügyeletére bíztak. persze ott is csak addig bírtam, amíg a néni másodszor nem adott ebédre tejlevest. még galuska is volt benne. iszonyat, bazmeg, iszonyat. :)

    VálaszTörlés
  20. vero! maga egy ravasz dög! pillének tetteti magát. rendre. :))

    VálaszTörlés
  21. megvetéssel vegyes elismeréssel és csodálattal szemlélem a ravasz dögöket. de ezt most bóknak veszem. :o)

    VálaszTörlés
  22. Mekkora ív, de mekkora!
    Az öregecskedő házaspártól az ovodáig.
    Egyébként én is megszöktem ebéd közben, másnap már nyugton hagytak.És nem értem, hová tüntek a cserebogarak.
    Tejleves salátafőzelékkel, az az igazi.
    Insz...

    VálaszTörlés
  23. Nekem még bőrlabdám sem volt; igaz, nem is szerettem a focit. Nem bírtam a rohangálást szusszal.
    Viszont kevés volt az osztályban a fiú. Beraktak mindig a kapuba. De kulcsot nem adtak hozzá, így kapupénzt se szedhettem.
    Ami megmaradt mégis, egy váratlanul, galádul a lábam alá pöccentett labda miatt - az a mazsola a térdkalácsomban.

    MP

    N.B. Hol van már az a kapupénz...

    VálaszTörlés
  24. a bőrlabda pusztító is tud lenni. egyszer gyerekként fociztunk a téren, és az eső ellenére beállt közénk a helyi csapat népszerű csatára, és gondolom meg akarta mutatni, hogyan ló bomba gólt egy profi, én meg meg akartam mutatni, hogy a kb. kilenc éves kis griftet bőnyállal egy profi, és önfeláldozóan a labda útjába vetettem magam. de nem voltam valami ügyes, mert a lövés pont ágyékon talált. akit rúgtak már tökön, el tudja képzelni. na annak a százszorosát képzelje. profi csatár, vizes bőrlabda, herék. csak néztem az eget, levegőt nem vettem és nyüszítettem. leírhatatlan. akkor megsejtettem, ha megkínoznának, mindenkit feladnék. :)))))))

    VálaszTörlés
  25. A kilencéves kis grift. Hát ez beszarás! Elképzeltem, hogy tök ugyanúgy néztél ki akkor mint most, csak kilenc évesen. :)))

    Én a finomfőzelék miatt akartam lepattanni az oviból. Már a kapunál jártam, amikor a Feri bácsi, az ovi kertésze (a pletyka szerint egykori nyilas LOL!) szépen visszavitt az óvónénimhez, miközben hatalmas barackot adott a buksifejemre.

    VálaszTörlés
  26. szegény, kicsi, progériás grift! most én is elképzeltem, siralmas! :))))

    VálaszTörlés
  27. Jézusom, dehogy progériás! :)))
    Inkább mint Oskar a Bádogdobban. :)

    VálaszTörlés
  28. Egy blog margójára:
    Valaha nyári napközistábor működött a közeli jégpálya helyén, ahol voltak még panelgyári elemekből összeállított kis kockaházak is, amelyek mindegyikébe bezsúfoltak egy-egy emeletes ágyat...Volt tehát a házikóban a bejárattól jobbra-balra a négy ágy - a mai napig nem értem, hogy mire valók voltak ezek, hiszen az ott táborban senyvedők csak valamifajta csendespihenőre mehettek be ezekbe a viskókba, de a vassodronyon szerintem nem volt matrac -, volt két méter bejárat, szemben az ablakig, azon kívűl semmire semmi hely... Ez az egész már akkor is teljességgel érthetetlen volt számomra... Na ebben a táborban mérték a tejlevest... Ppppfffujjjjj.... Még csak annyit, hogy a Rózsa Gyula nevű igen szigorúnak látszó tárgy volt a táborvezető... Az egész semmi másra nem volt jó, minthogy az Élő-testvérek megverjék a napi betevőt... Én az egyikkel, a kisebbikkel jóban voltam..., szerencsére... :)

    VálaszTörlés
  29. gasper, oszkárka, mi? hülye maga csak nem forog! LOL

    VálaszTörlés
  30. byzo, élő testvérek? ilyen nálunk is volt. az iskola rémei: élő, evele, pesei. milyen érdekes, hogy az alembereknek mindig furcsa nevük van. nézze csak meg a rendőrségi szóvivőket! :)))
    de a kedvenc névsorom, verssel felérő, az egykori veszprémi hátvédsor, belső, baranyi, jugovics, mater. :)

    VálaszTörlés
  31. "akkor megsejtettem, ha megkínoznának, mindenkit feladnék. :)))))))" :D
    én egyszer bringával estem el. fekvés az árokparton félájultan. baszki.

    vajon lehetne-e még valahol igazi 16 unciás fűzős bőrfocit szerezni?

    VálaszTörlés
  32. MP - és az élet.

    Érdekesek ezek az utóéletek...
    Weisz bácsi, a munkásőr.
    Feri bácsi, kertész, egykori nyilas.
    a kezeitviccesenszéttáró, az egykori ÁVH-s.
    G. vállalati igazgatói sofőr - a pletyka szerint egykor a hazai kiskopasz páncélautóját vezette...

    Hiába, no: a különös anyag, az az is marad...

    VálaszTörlés
  33. hát, vero, szerintem már csak a focilabda múzeumban. :)

    VálaszTörlés
  34. weisz bácsi érdekes eset lehetett. soha nem beszélt vele egyik srác sem, nem tudni miért lett/kellett neki a munkásőrség. ha egyenruhában volt, kétszerte szomorúbb volt mint egyébként.

    VálaszTörlés